مقاله

معرفی تکنولوژی بلوتوث

معرفی تکنولوژی بلوتوث

امروزه بلوتوث به تکنولوژی عادی در میان مردم تبدیل شده است. بلوتوث پرطرفدار ترین استاندارد وایرلس در جهان است که برای تبادل داده در مسافت‌های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به معرفی تکنولوژی بلوتوث می پردازیم با ما همراه باشید.

معرفی تکنولوژی بلوتوث و عملکرد و کاربرد آن

بلوتوث که برای برقراری ارتباط و ارسال داده بین دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت بی سیم کار می کند.

فناوری بلوتوث متکی به امواج فرکانس رادیویی با برد کوتاه است و تمامی دستگاه های مجهز به این فناوری تا زمانی که در ناحیه مجاز باشند می توانند به انتقال داده ادامه دهند.

این تکنولوژی علاوه بر استفاده برای انتقال داده ها بین دو دستگاه جهت برقراری ارتباط بی سیم میان آن ها هم کاربرد دارد.

به عنوان مثال از طریق بلوتوث می توان یک عکس را از یک گوشی به گوشی دیگر ارسال کرد و علاوه براین می توان یک هندزفری بلوتوثی را بدون استفاده از سیم به همان گوشی موبایل وصل کرد.

تکنولوژی بلوتوث از شبکه بسته ای تشکیل شده از ۷۹ باند رادیویی برای انتقال داده استفاده می کند.

در حقیقت دستگاه های بلوتوث ریز تراشه ای هستند که در یک فرکانس مشخص (2.4 گیگاهرتز) کار می کنند و این قابلیت را دارند تا توسط امواج رادیویی به صورت خودکار یکدیگر را بیابند.

معرفی بلوتوث

اکثر دستگاه های الکترونیکی امروزه امکان اتصال با بلوتوث را دارند

محدوده اتصال بلوتوث

بسیاری از محصولات همچون هدفون‌ بی سیم که با بلوتوث کار می‌کنند نیاز به محدوده ارتباطی کوتاهی دارند. با توجه به انعطاف‌پذیر بودن این فناوری، بلوتوث می‌تواند متناسب با نیازهای برنامه پیکربندی شود. تولیدکنندگان می‌توانند تنظیمات بلوتوث را روی دستگاه‌های خود تغییر دهند تا به محدوده مورد نیاز برسند و در عین حال دوام باتری را به بیشترین حد خود برسانند و به بهترین کیفیت سیگنال برسند.

عوامل گوناگونی که می توانند بر دامنه دستگاه‌های مجهز به بلوتوث تأثیر ‌گذارد عبارتنداز:

طیف رادیویی: باند فرکانسی فناوری بلوتوث آن را تبدیل به گزینه‌ای عالی برای ارتباطات بی‌سیم کرده است.

لایه فیزیکی (PHY) :  بعضی از جنبه‌های کلیدی روش استفاده از رادیو برای انتقال و دریافت داده‌ها را تعریف می‌کند؛ همچون میزان داده، روش تشخیص و اصلاح خطا، محافظت از تداخل و تکنیک‌های دیگر که بر وضوح سیگنال در دامنه‌های گوناگون تأثیر می‌گذارد.

حساسیت گیرنده: اندازه‌گیری حداقل قدرت سیگنال که در آن یک گیرنده همچنان می‌تواند داده‌ها را دریافت و آن‌ها را به شکل صحیح، رمزگشایی کند.

توان انتقال: سیگنال منتقل‌ شده هر چقدر قدرت بیشتر داشته باشد، دامنه قابل دستیابی هم بیشتر خواهد بود؛ ولی افزایش قدرت انتقال موجب تخلیه سریع تر باتری خواهد شد.

افزایش آنتن: سبب تغییر سیگنال‌های الکتریکی به امواج رادیویی می شود.

از دست دادن مسیر: عوامل مختلفی می توانند سیگنال را ضعیف کنند؛ که می توان به فاصله، رطوبت و محیطی که سیگنال از طریق آن عبور می‌کند (مانند چوب، بتن یا فلز) اشاره کرد.

تجهیزات مجهز به Bluetooth

تکنولوژی بلوتوث موفق ترین تکنولوژی ارتباطی بی سیم برد کوتاه است که در دستگاه های زیادی که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم مورد استفاده قرار گرفته است:

  • موبایل
  • هندزفری بلوتوث
  • هدفون
  • تجهیزات پزشکی
  • کنسول بازی
  • پخش کننده موسیقی و فیلم قابل حمل
  • و…
بیشتر بخوانید  هولدر موبایل برای اسنپ

موبوکده

تکنولوژی بلوتوث از زمان معرفی تا به امروز آپدیت داشته و همراه نسخه های جدیدی را معرفی کرده است

 انواع فناوری بلوتوث

تکتولوژی بلوتوث به دو نوع اصلی تقسیم می شوند که عبارتنداز:

  • بلوتوث نرخ اصلی

بلوتوث نرخ اصلی دارای طول برد کوتاه است و به طور معمول برای دستگاه هایی که به برقراری اتصال پایدار نیاز دارند (همچون استریم موسیقی) مورد استفاده قرار می گیرند.

Bluetooth v5.3 آخرین نسخه از این مدل است که مهم ترین ویژگی آن افزایش پهنای باند نسبت به ورژن های قبلی است. در این نسخه اطلاعات با سرعت عمل بالا انتقال میابند. کاهش تعداد سیکل های مورد نیاز برای انتقال اطلاعات باعث شده تا مصرف انرژی این نسخه هم کمتر باشد.

همچنین این نسخه به فناوری SSP مجهز می باشد که با جفت شدن دو دستگاه به یکدیگر ارتباطی آسان و ایمن را میان آن ها برقرار می کند.

  • بلوتوث کم انرژی (LE)

بلوتوث LE به علت کم مصرف بودن انرژی، برای کاربرد در اینترنت اشیا پتانسیل بیشتری دارد.

در هر جایی که داده ها به صورت منقطع و محدود ارسال می شوند استفاده از این نوع بلوتوث از اولویت بالاتری برخوردار است.

شما با استفاده کردن از این نوع بلوتوث می توانید همزمان یک جفت هدفون را به چندین دستگاه متصل کنید.

این ویژگی این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید صدا را بدون هیچ نویزی از چندین منبع دریافت کنید.

از کاربردهای بلوتوث LE می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان گوش دادن موسیقی و  ویدیو در لپ تاپ

امکان برقراری تماس تلفنی

استفاده از یک دستیار هوشمند گوگل از طریق یک هدفون

هم چنین این نوع بلوتوث این قابلیت را دارد تا از دستگاه هایی که برای اشخاص کم شنوا طراحی می شوند هم به طور کامل پشتیبانی کند.

به بیان ساده تر این بلوتوث می تواند صدا را به صورت مستقیم از یک منبع گرفته و به یک یا تعداد زیادی سمعک منتقل کند. در ادامه ی معرفی تکنولوژی بلوتوث در قسمت بعدی به مزایای این تلنولوژی می پردازیم.

معرفی تکنولوژی بلوتوث

با استفاده از بلوتوث می توانید انواع دستگاه های الکترونیکی را به هم متصل کنید

 مزایای استفاده از بلوتوث چیست؟

با اینکه از اختراع بلوتوث 20 سال می گذرد اما این تکنولوژی همواره در حال پیشرفت و توسعه بوده است به طوریکه بیشتر از دو میلیارد ابزار مجهز به سیستم بلوتوث در ده سال گذشته در سراسر دنیا به فروش رفته است.

مزایای این تکنولوژی از جمله دلایل مهمی هستند که باعث شده هنوز هم از آن استفاده در وسایل متنوع استفاده شود. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

محدودیت در انتقال دیتا از طریق سیم

ارزان تر بودن

بالا بودن سرعت انتقال اطلاعات

نداشتن تداخل امواج و ایمن بودن

اتوماتیک بودن بلوتوث

کم مصرف بودن

داشتن مزیت نسبت به تکنولوژی مادون قرمز

قابلیت انتشار امواج به تمام جهات و همچنین ارسال همزمان داده ها به دستگاه های مختلف

 امنیت بلوتوث

امنیت یکی از موارد مهمی است که در معرفی تکنولوژی بلوتوث باید به آن بپردازیم.

با توجه به نحوه پیکربندی این تکنولوژی و روش عملکردی آن، می توان بلوتوث را تا حد قابل قبولی ایمن دانست.

بیشتر بخوانید  معایب استفاده از شارژر فندکی

شما می توانید جهت بالا بردن امنیت ارتباطات بلوتوثی از سیستم رمزگذاری و احراز هویت آن استفاده کنید.

ولی متاسفانه بعضی از دستگاه های بلوتوث دار به جای استفاده از رمز عبورهای ایمن متکی به پین های کوتاه چند رقمی هستند که این مسئله ممکن است کمی امنیت دستگاه را کاهش دهد.

نقطه ضعف سیستم های بلوتوثی عبارتنداز:

چنانچه شخصی قادر به ردیابی بلوتوث دستگاه شما باشد می تواند برای شما پیام های ناخواسته ارسال و یا از دستگاه شما سوء استفاده کند.

در موارد پیچیده تر و بدتر امکان دارد یک هکر پس از ردیابی بلوتوث شما از اطلاعات دستگاه سرقت کند و یا فایل های ویروسی و بدافزار به سیستم شما انتقال دهد.

به منظور جلوگیری از این اتفاق چندین روش ساده و ایمن وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

در صورتی که از بلوتوث استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید.

هنگامی که بلوتوث روشن است آن را در حالت پنهان (Hidden) قرار دهید و

دقت داشته باشید که دستگاه هایی که برای اتصال به یکدیگر تعریف شده باشند نیازی به اتصال به بلوتوث در وضعیت قابل دسترسی (discoverable) نخواهند داشت.

دقت داشته باشید که در چه محیطی در حال استفاده از بلوتوث هستید.

بدون شک استفاده از دستگاه های بلوتوثی در خودروی شخصی و یا خانه نسبت به یک سالن اجتماعات، در معرض سوء استفاده ی کمتری خواهد بود.

با ارزیابی تنظیمات امنیتی خود و غیر فعال کردن دسترسی تجهیزاتی که به بلوتوث نیاز ندارند و همچنین تغییر رمز عبور پیشفرض سیستم و تعیین رمز ایمن، امنیت دستگاه خود را بالا ببرید.

 سخن پایانی

فناوری بلوتوث یکی مهم ترین فناوری های بی سیم در جهان است که توسط آن می توانید به تبادل داده ها بپردازید. در این مقاله به معرفی تکنولوژی بلوتوث پرداختیم و راه هایی را برای بالا بردن امنیت آن ذکر کردیم، امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *